
Arbejdsfællesskab
Konflikthåndtering på arbejdspladsen
I selv de mest velfungerende teams og samarbejder kan der opstå konflikter. Det ved vi, da vi dagligt arbejder med store og mellemstore virksomheder, hvor vi særligt har fokus på konflikthåndtering på arbejdspladsen. I en dag med Teamudvikling hos os kan I, ved hjælp af sjove teamøvelser, få styrket jeres kommunikation og relationer på tværs – alt sammen for at sikre, at de konflikter der uundgåeligt kan opstå, bliver håndteret hensigtsmæssigt.
Vores Teamudvikling foregår i et af vores Mystery Room, og her bruger vi vores erfaring og ekspertise til at udfordre og rådgive teams i deres konflikthåndtering på arbejdspladsen. Og lad os så vende tilbage til emnet for denne artikel, som netop er korrekt konflikthåndtering på arbejdspladsen.
En konflikt kan være broen til et andet menneske
Konflikter er en naturlig del af enhver arbejdsplads, men det er måden, hvorpå disse konflikter bliver håndteret, der kan gøre en afgørende forskel i arbejdsmiljøet blandt virksomhedens medarbejdere. I denne artikel vil vi udforske hvad konflikthåndtering på arbejdspladsen er og ligeledes introducere en række effektive dialogværktøjer, der forhåbentlig kan hjælpe med at bygge den rette bro mellem medarbejderne.
Før vi dykker mere ned i konflikthåndtering på arbejdspladsen, er det vigtigt at forstå, hvad en konflikt faktisk er. Det er på et leksikalsk plan et sammenstød mellem to parter.
Et sammenstød lyder selvfølgelig ikke som en god ting, men hvis man håndterer dette sammenstød korrekt, kan det faktisk give begge parter nye indsigter og på den måde skabe en intern udvikling i kollegastaben. Det vigtige er blot, at man husker, at konflikten ikke sker mellem parterne, men derimod sker fra parterne mod problemet. Den pointe vender vi tilbage til lidt senere, men lad os først lige introducere et af de mange værktøjer, der findes til at identificere og tackle en konflikt. Konfliktløsning på arbejdspladsen handler nemlig om at være konstruktiv, og hvad mere konstruktivt end en trappe?
Konflikttrappen
Konflikttrappen udgør et effektivt redskab til at evaluere, hvordan man kan håndtere en konflikt hensigtsmæssigt og korrekt. Trappen illustrerer, hvordan konflikter eskalerer og præsenterer nogle løsningsideer for hvert trin. Det er en nyttig model at referere til fælles på arbejdspladsen, når man ønsker at diskutere, hvor langt en konflikt er nået.
Det er sjældent, at alle parter i konflikten har en ens opfattelse af, hvornår konflikten er startet eller starter, eller hvad der har forårsaget eller forårsager den. Dog er der ofte enighed om, hvor konflikten befinder sig på trappen.
Det kan fungere som et godt udgangspunkt for at drøfte, hvad der er nødvendigt for at nedtrappe konflikten og undgå at eskalere den yderligere. Konflikttrappen er et af mange effektive dialogværktøjer.
Herunder vil vi introducere et mere samtalebaseret dialogværktøj, der kan hjælpe parterne med at håndtere konflikten ved at skabe en større klarhed om problemet.

At bygge bro mellem mennesker sker i den gode samtale
At bygge broer mellem mennesker handler om at skabe forbindelser og forståelse, selv i tider med konflikt. Dette kan opnås ved at anvende dialogværktøjer, der fremmer effektiv kommunikation og konfliktløsning. Vi har herunder listet fire metoder, der kan fremme en god kommunikation parterne imellem:
- Aktiv lytning
- Empati
- Åbne spørgsmål
- Neutral tredjepart
Aktiv lytning
At lytte aktivt indebærer at give fuld opmærksomhed til den anden persons synspunkter uden at afbryde eller dømme. At lytte aktivt viser både respekt for modparten, og så åbner det op for en mere konstruktiv samtale, hvor I begge kan blive hørt og forstået.
Empati
At sætte sig selv i den andens sted kan være et rigtig godt værktøj til at løse konflikten. Det kan du gøre ved at udvise empati og på den måde forsøge at forstå den anden parts perspektiv og følelser. Dette kan nedbryde barrierer og skabe et mere positivt klima, hvor modparten føler sig set.
Åbne spørgsmål
Ved at stille åbne spørgsmål inviteres der til en samtale, hvor der kommer mulighed for at uddybe synspunkter. Stil derfor åbne spørgsmål for at uddybe forståelsen af konflikten. Ved at have åbne samtaler gives der plads til idéudveksling og på sigt en mulighed for at finde en fælles løsning.
Neutral tredjepart
En neutral tredjepart kan hjælpe med at lette samtalen og sikre, at begge parter får mulighed for at udtrykke sig. Dette kan være en leder eller en ekstern konfliktløsningsfagperson.
Forebyggelse af fremtidige konflikter
Udover at løse eksisterende konflikter er det også afgørende at forebygge fremtidige konflikter, og det vil vi med vores Teamudvikling hjælpe jer med. Konflikthåndtering på arbejdspladsen handler nemlig om mere end blot at løse uenigheder.
Det handler om at bygge broer mellem mennesker gennem effektive dialogværktøjer. Aktiv lytning, empati, åbne samtaler og en neutral tredjepart er nøglerne til at håndtere konflikter konstruktivt.
Ved at investere tid og ressourcer i konflikthåndtering kan virksomheder skabe et mere harmonisk arbejdsmiljø, der både fremmer produktivitet og samarbejde. Hos Mystery Makers hjælper vi, ved hjælp af sjove teamøvelser, mange virksomheder med at identificere deres faldgrupper i et team. Hvis du har lyst til at læse mere om det, kan du læse om vores Teamudvikling eller udfylde vores kontaktformular.