Spring til hovedindhold

❄️ SIDSTE CHANCE FOR EARLY BIRD: Spar 15% på julefrokosten med koden "JUL24"! Gælder for bookinger i november og december. Skab en gådefuld og uforglemmelig julefrokost! ❄️

Searching Availability...

HISTORIEN BAG VERDENS FØRSTE ESCAPE ROOM

29. aug 2022

Siden 2010 er mere end 1035 escape rooms kommet til verden og tallet stiger hvert år. Men hvordan startede ideen til det første escape room egentlig?

Escape rooms som det koncept vi kender i dag, er faktisk en videreudvikling af et japansk videospil fra 2004. Spillet “Crimson Room” blev udviklet af japaneren Toshimitsu Takagi og var det første escape room videospil på markedet. Spillet gik, som vi kender det fra nutidens escape rooms, ud på at løse gåder og klikke rundt i et rum for at slippe ud af rummet inden tiden gik. Tre år efter at spillet udkom, hentede det japanske firma SCRAP Entertainment inspiration til at skabe et analogt koncept der sidenhen blev til et escape room. De adopterede ideen i at spillere havde x-antal minutter eller timer til at undslippe et rum. Gådeløsning, mysterier og hjernevridning var udviklernes nøgleord. Escape roomet blev så populært at både resten af Asien, Europa og USA var ivrige efter at også prøve samt udvikle det nye spil. I 2010 åbnede SCRAP Entertainment så deres første escape room i San Francisco i USA. Bare to år senere blev der registreret 367 escape rooms på landsplan i USA.

Escape rooms har siden udviklet sig gevaldigt og mysteriemagere over hele kloden arbejder konstant på at bygge endnu vildere, mere innovative og unikke escape rooms. Fordi escape rooms er et unik segment i markedet og fortsat bliver mere og mere populært, har en række af marketingsfolk også researchet om fænomenet. I 2015 blev der f.eks. foretaget en undersøgelse der viste hvilke slags gåde- og ledetrådsdesign der mest hyppigst findes i escape rooms:

Fysiske objekter skjult i rummet: 78%

Teamkommunikation: 58%

Brug af noget på en usædvanlig måde (out-of-the-box tænkning): 47%

Søgen efter objekter i billeder: 43%

Montering af et fysisk objekt (såsom et puslespil): 40%

Algebra og anden matematik: 39%

Mønsteridentifikation (såsom visualisering af en form i et sæt prikker): 38%

Spejle: 26%

Strategisk tænkning (som skak): 20%

Uanset om du er mere interesseret i de mere videospils lignende escape rooms, eller dem hvor din matematiske viden kommer i brug, så har vi helt sikkert det rette escape room til dig. Kontakt os allerede i dag for at høre mere.


Seneste artikler

Tror du på, at der er mere mellem himmel og jord end hvad vi lige går og forventer? Eller er konc…
Escape rooms bliver fortsat mere og mere populære både som kulturoplevelser og som teambuildings …

TILMELD DIG
VORES NYHEDSBREV

Tilmeld dig vores nyhedsbrev, og få spændende nyheder og tilbud fra Mystery Makers.
  • Telefontider:
  • Man-tors

    10:00-16:00

  • Fredag

    10:00-15:00

  • Lørdag

    10:00-14:00

  • Skoleferier
    10:00-15:00

Mystery Makers
Grønningen 15
1270 København K
CVR-NR. 36 91 29 01