Spring til hovedindhold

:sunny: Book jeres næste oplevelse hos Mystery Makers i dag. Familiefødselsdagen, polterabenden, firmajulefrokosten - op til 200 deltagere. :sunny:

Searching Availability...

Arbejdsfællesskab

Mystery Makers kan hjælpe med work-life-balance

Skal din virksomhed fastholde dygtige medarbejdere og sikre, at de finder deres arbejdsliv meningsfuldt? Så starter dette allerede i onboarding-processen. Og her kommer Mystery Makers ind i billedet. Med vores læring gennem leg skaber vi klarhed om, hvordan en virksomhed kan lære deres medarbejdere meget bedre at kende og på den måde sikre et meningsfuldt arbejdsliv – fra dag ét. 

Det er en illusion, når vi leder efter den såkaldte work-life-balance og tror, vi kan spalte os selv i arbejdsmennesket, fritidsmennesket og familiemennesket. For vi er kun ét menneske med ét liv, siger filosof og erhvervsmand Morten Albæk til Kristeligt Dagblad i forbindelse med udgivelsen af hans bog ”Ét liv. Én tid. Ét menneske. Hvordan vi glemte at leve et meningsfuldt liv”. Og netop dette er en af mange anskuelser på det meget populære begreb på arbejdet, livet og balancen derimellem. 

Men hvad betyder dette begreb egentlig? Og hvad betyder det for virksomhederne, at de skal sikre en meningsfuld tilværelse for deres medarbejdere? Alt dette forsøger vi at svare på i denne artikel om work-life-balance.

Hvad er work-life-balance? 

Work-life-balance refererer til en (i nogens optik utopisk) tilstand, hvor en person formår at opretholde en harmonisk balance mellem deres arbejdsliv og deres personlige liv. Det indebærer blandt andet at finde tid og energi til det, der bruges på arbejde og de aktiviteter, der bidrager til ens personlige livskvalitet.

Hvorfor er det vigtigt i dagens travle samfund?

I det moderne samfund oplever mange en hektisk arbejdskultur, der kan føre til overarbejde, stress og mangel på tid til personlige behov og forpligtelser. At opnå work-life-balance er vigtigt, da det bidrager til ens trivsel, det reducerer stressniveauet i kroppen, og så forhindrer det udbrændthed. At finde den rette balance hjælper med at bevare en sund mental og fysisk tilstand som blandt andet forbedrer produktiviteten på arbejdspladsen.

Betydningen af balance mellem arbejdsliv og privatliv

At opretholde balance mellem arbejdsliv og privatliv er essentielt for at skabe en sund livskvalitet. Det betyder at kunne adskille arbejdsrelaterede opgaver og forpligtelser fra personlige interesser, familieliv og fritidsaktiviteter. Work-life-balance er derfor ikke blot en luksus, men en nødvendighed for at opnå en sund og tilfredsstillende livsstil i dagens travle samfund. Og for ledere i danske virksomheder betyder det altså, at de i langt højere grad skal imødekomme deres medarbejderes individuelle ønsker og behov for, hvordan de finder mening i deres arbejdsliv – såfremt man selvfølgelig ønsker at efterleve principperne i work-life-balance.

Men hvad er det så, som Morten Albæk opponerer imod, når han kritiserer denne nye tendens? 

Albæks opfordring

Han vil med overhængende sandsynlighed være enig i, at ethvert menneske er berettiget til et sundt, harmonisk og stressfrit liv. Hans anke ligger i forestillingen om, at et menneske kan adskille sig helt fra sit arbejdsliv, når de træder ud af døren, da det trods alt fylder en stor procentdel af deres hverdag. Han er nemlig helt enig i, at der skal være plads til familieliv og fritidsaktiviteter, men han opfordrer ledere rundt omkring i danske virksomheder til at sikre, at deres medarbejdere finder mening i deres arbejdsliv, således at de ikke løber panden mod muren i jagten på en lykkelig work-life-balance. Herunder vil vi derfor gerne komme med en række metoder til, hvordan man kan finde harmoni mellem arbejdsliv og privatliv.

Hvordan finder man harmoni mellem arbejde og privatliv?

To metoder til at opnå balance

Tidsstyring og planlægning: For at sikre, at du har tid til alt det, du gerne vil nå, kan tidsstyring og planlægning være et rigtig godt værktøj. Lav derfor en realistisk plan for både arbejdsrelaterede opgaver og personlige aktiviteter. På den måde kan du langt nemmere prioritere dine opgaver og tildele tid til hver af dem.

Uddelegering af opgaver: Det kan være svært at bede om hjælp, men hvis man ønsker et harmonisk arbejds- og privatliv, er det helt afgørende, at man er i stand til at lægge arbejdet fra sig – både på arbejdet og i hjemmet. På den måde kan man nemlig skabe mere plads til de ting, der bidrager til ens livskvalitet.

Tips til at prioritere og organisere din tid

  • Identificer vigtige opgaver: Afgør hvilke opgaver der er mest presserende eller vigtige, og fokusér på disse først.
  • Brug teknologiske hjælpemidler: Anvend tidsstyringsværktøjer, apps eller kalenderfunktioner til at strukturere din dag og hold styr på dine opgaver.
  • Lær at sige nej: Vær realistisk om dine grænser og kapaciteter. Lær at sige nej til unødvendige opgaver eller forpligtelser for at beskytte din tid og energi.

Vigtigheden af grænser og selvpleje

Det er vigtigt, at man over for sig selv og sin omverden har tydelige grænser for, hvornår man arbejder, og hvornår man ikke gør. Start derfor med at definere klare grænser mellem arbejde og personligt liv for at undgå at arbejdet konstant trænger sig på i den tid, som er afsat til at dyrke fritidsaktiviteter. Dyrk ligeledes sunde vaner og tag dig tid til at slappe af – du skal genoplade på samme måder som batteriet på din telefon. Og giv så dig selv tilladelse til at prioritere din egen trivsel. Det kunne for eksempel indebære at sige ja til at tage en velfortjent pause eller sågar en ferie til varme himmelstrøg. 

At etablere klare grænser og prioritere dig selv er afgørende for at opnå og opretholde work-life-balance. Det handler ganske enkelt om at skabe en balance mellem arbejde og livet uden for arbejdet for at sikre en sund og bæredygtig livsstil.

Hvordan skal virksomheden gribe en work-life-balance livsstil an? Det skal de med en god onboarding-proces

Som vi nævnte tidligere i artiklen, er det vigtigt, at virksomhederne lærer deres medarbejderes ønsker og behov for et mere harmonisk liv at kende. Vi vil altså vove den påstand, at det er en rigtig god investering for jeres virksomhed, at I lærer jeres medarbejdere at kende. Og her mener vi fra den dag, de træder ind og har deres første arbejdsdag. Start derfor onboarding-processen med et Mystery Hunt eller en tur i et af vores prisvindende Mystery Room. Hvis du vil høre mere om, hvordan vi kan hjælpe dig og din virksomhed, er du meget velkommen til at udfylde vores kontaktformular.

TILMELD DIG
VORES NYHEDSBREV

Tilmeld dig vores nyhedsbrev, og få spændende nyheder og tilbud fra Mystery Makers.
  • Telefontider:
  • Man-tors

    9:00-15:00

  • Fredag

    9:00-15:00

  • Lørdag

    10:00-14:00

  • Skoleferier
    10:00-15:00

Mystery Makers
Grønningen 15
1270 København K
CVR-NR. 36 91 29 01